De opzegtermijn is 1 week als een werkgever of een werknemer de arbeidsovereenkomst binnen de eerste 6 maanden van de arbeidsovereenkomst wil beëindigen. Dit geldt enkel voor arbeidsovereenkomsten waarbij de werknemer begint te werken vanaf 1 augustus 2026.

Kortere opzegtermijn

De kortere opzegtermijn is 1 week om een arbeidsovereenkomst te beëindigen tijdens de eerste 6 maanden van de tewerkstelling. Deze opzegtermijn van 1 week geldt automatisch. Dit geldt ook als dat niet in de arbeidsovereenkomst staat.
Na die 6 maanden gelden dezelfde opzegtermijnen als vroeger.

Vanaf 1 augustus 2026

Deze regels gelden alleen voor arbeidsovereenkomsten die op of na 1 augustus 2026 zijn ingegaan.
Is je arbeidsovereenkomst vóór 1 augustus 2026 gestart? Dan moet je de oude opzegtermijnen toepassen.

Ontslag nemen en krijgen

De nieuwe termijn van 1 week geldt zowel als:

  • de werknemer zelf ontslag neemt; en
  • de werkgever ontslag geeft aan de werknemer.

Na de eerste 6 maanden verschillen de opzegtermijnen afhankelijk van wie het ontslag geeft.

Tegenopzeg

Als de werkgever de werknemer ontslaat, kan de werknemer een tegenopzeg geven. Dan is de opzegtermijn korter en eindigt de arbeidsovereenkomst sneller. Tijdens de eerste 6 maanden van de arbeidsovereenkomst is deze verkorte termijn voor de tegenopzeg nu ook 1 week.

Eigenlijk is de tegenopzeg tijdens de eerste 6 maanden niet echt nuttig., omdat de 'kortere' termijn even lang is als de gewone opzegtermijn.

Na die 6 maanden zijn de termijnen voor een tegenopzeg:

  • 3 weken bij een anciënniteit tussen 6 en 12 maanden;
  • 4 weken bij een anciënniteit van meer dan 1 jaar.

Keert de proefperiode terug?

Nee, dit is geen proefperiode. De regels voor de proefperiode worden niet opnieuw in de wet opgenomen.

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant