Ja.

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren, die beheerd wordt door de Nationale bank, houdt volgende gegevens bij:

  • informatie over de consumentenkredieten en hypothecaire kredieten die zijn afgesloten door fysieke personen voor hun privéleven (het positieve luik);
  • wanbetalingen bij die kredieten (het negatieve luik).

De databank heeft 2 luiken.

2 dagen nadat je het consumentenkrediet of het hypothecair krediet hebt ondertekend, word je in het positieve luik gezet. De kredietgever geeft je gegevens en de belangrijke elementen van de overeenkomst door aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren.

De kredietgever moet de Centrale voor Kredieten aan Particulieren op de hoogte brengen van een wanbetaling:

  • als je een betaling niet gedaan hebt binnen de 3 maanden na de vervaldatum;
  • als je een betaling niet gedaan hebt binnen 1 maand na het verzenden van de verwittiging.

Je wordt op dat moment in het negatieve luik gezet.

Als je je krediet correct terugbetaalt, dan sta je enkel in het positieve luik. Je gegevens worden dan automatisch verwijderd na 3 maanden en 8 dagen na het einde van je kredietovereenkomst.

Wanbetalingen blijven staan in het register tot maximum 10 jaar na het meedelen ervan door de kredietgever.

Als je je achterstal betaalt, zodat je geen openstaande schuld meer hebt, dan wordt die termijn van 10 jaar verminderd tot 1 jaar vanaf het moment dat je alles hebt betaald.

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant