Welke documenten moet je indienen om een sociale huurwoning aan te vragen?

Je contacteert best de sociale huisvestingsmaatschappij of bezoekt hun website om zeker te weten welke documenten je specifiek moet meebrengen.

Een sociale huisvestingsmaatschappij kan verschillende gegevens zelf opvragen, zoals je inkomen, je gezinssamenstelling, of je eigendom hebt …
Als je situatie de laatste 2 jaren veranderd is, is het belangrijk om dat aan te geven.

Je moet bewijzen dat je aan alle voorwaarden voldoet om te kunnen worden ingeschreven:

  1. Leeftijd: breng je identiteitskaart of paspoort mee.
     
  2. Inkomsten van 3 jaar geleden: die informatie wordt rechtstreeks opgevraagd.
    Had je geen inkomen, dan moet je een verklaring op eer invullen bij de sociale huisvestingsmaatschappij.
     
  3. Samenstelling van je gezin: een attest van gezinssamenstelling wordt rechtstreeks opgevraagd.
    Ben je bezig met een echtscheidingsprocedure? Breng de bewijzen daarvan mee.
    Is een gezinslid erkend als persoon met een handicap? Vermeld dat op je aanvraagformulier en breng het attest daarvan mee.
    Verblijven je kinderen afwisselend bij je op basis van een uitspraak van de rechtbank of een akkoord tussen jou en de andere ouder? Breng dan de uitspraak of het akkoord mee.
     
  4. Eigendom: heb je een woning of bouwgrond in eigendom, maar val je onder 1 van de uitzonderingen? Breng dan de documenten mee om dat te bewijzen.

Als je gebruik wil maken van een voorrangsregel, moet je daarnaast ook de situatie bewijzen die je recht geeft op voorrang.

x

De inhoud die volgt is voorbehouden voor de abonnees van Helder Recht. Voor een volledig, geactualiseerd en helder antwoord, meld u aan of vraag uw toegangscode aan

Al aangesloten?

Nog niet aangesloten?

Krijg het volledige antwoord in 2 klikken.

Home