Ja.
Je bent niet verplicht om naar de notaris te gaan.

Opgelet! Je kan zelf de aangifte indienen als de situatie eenvoudig is (geen testament, geen onroerend goed, …).
 

Als je zelf de aangifte van de nalatenschap wil opmaken, dan kan je daarvoor het formulier van de Vlaamse Belastingdienst gebruiken.
Je vindt het formulier terug onder het tabblad 'documenten' bovenaan.

Je kan de aangifte ook digitaal doen via ERFonline.

Om te weten of de overledene een testament had opgesteld, kan je via de Federatie van het notariaat het Centraal Register van Testamenten (CRT) raadplegen. Daarin staat of de persoon een testament heeft opgesteld dat geregistreerd werd en bij welke notaris je een kopie kan opvragen. Het register raadplegen is gratis.

Meer informatie vind je bij de Federatie van het notariaat.

Het is ook mogelijk dat er een testament is opgemaakt dat niet geregistreerd werd. Dat is ook geldig, maar iemand moet het boven brengen na het overlijden.

Als de situatie complex is (er is een testament, 1 of meer onroerende goederen, spanningen in de familie, …), dan is het beter om de hulp van een professional in te roepen. Meestal is dat een notaris, maar je kan ook de vraag stellen aan een boekhouder of aan een gespecialiseerde jurist. 

De kosten van de notaris hangen af van de waarde van de goederen in de erfenis. Hoe groter de erfenis, hoe hoger het ereloon van de notaris zal zijn.

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant