Boomstructuur
Als je verhuist, moet je bij je (nieuwe) gemeente je adreswijziging aangeven.
Je doet dat:
- persoonlijk aan het loket van je gemeente;
- online of via de telefoon, als de gemeente dat toelaat.
Informeer bij je gemeente om te weten hoe je best je adreswijziging aangeeft.
Normaal moet je je adreswijziging aangeven binnen 8 werkdagen na je verhuis. Als je dat later doet, word je daarvoor in de praktijk niet gesanctioneerd. Je wacht er best niet te lang mee, omdat je officiële brieven nog steeds op je oude adres toekomen.
Zodra je je adreswijziging aangeeft, start de gemeente een woonstcontrole. De woonstcontrole gebeurt normaal binnen 15 dagen na je aangifte bij de gemeente.
Je vindt meer informatie in de fiche 'Hoe verloopt de woonstcontrole als je je domicilieadres verandert?'.
De wijkagent moet bij je langskomen om te controleren of je werkelijk verblijft op het adres dat je opgegeven hebt.
Soms maakt de wijkagent vooraf een afspraak, maar hij kan ook onaangekondigd langskomen. Als je geen afspraak hebt met de wijkagent, dan kan je aan de gemeente doorgeven op welke uren en dagen je meestal thuis bent. Je blijft op die momenten best zoveel mogelijk thuis tot de wijkagent is langskomen.
Om ingeschreven te worden op je nieuwe adres, moet de wijkagent:
- je persoonlijk spreken tijdens de woonstcontrole;
- andere aanwijzingen hebben dat je effectief woont op het adres dat je aangeeft, bijvoorbeeld: je naam staat op de bel en op de brievenbus, je huisgenoten zijn thuis, je persoonlijke spullen bevinden zich in de woning, enzovoort.
Het is niet voldoende om:
- enkel een huurcontract of een eigendomsbewijs van de woning voor te leggen;
- te verklaren dat je de bedoeling hebt om in de woning te gaan wonen.
Opgelet! De wijkagent moet bij een woonstcontrole je privéleven respecteren.
Als de woonstcontrole positief is, dan schrijft de gemeente je in op je nieuwe adres. De datum van je inschrijving op je nieuwe adres is de datum waarop je op de gemeente aangifte deed van je adreswijziging.
Om je adreswijziging te voltooien, moet je langsgaan bij de gemeente om je nieuwe adres op de chip van je identiteitskaart te laten aanpassen.
Als je verhuist naar een andere gemeente, dan moet je je nieuwe adres niet aangeven bij je oude gemeente. Die wordt door je nieuwe gemeente verwittigd van je adreswijziging.
Je vindt meer info:
De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.
Om toegang te krijgen: