Boomstructuur
In de wet op de patiëntenrechten is er geen specifieke sanctie voor je zorgverlener als die je patiëntenrechten niet respecteert.
Je kan wel op verschillende manieren reageren:
- Je kan je zorgverlener rechtstreeks aanspreken en het probleem benoemen.
- Je kan een klacht indienen bij een ombudspersoon en vragen om het conflict via bemiddeling op te lossen.
Je vindt meer info in de fiche: ‘Wat kan de ombudsdienst voor je patiëntenrechten voor je doen?’. - Je kan bijstand vragen bij:
- je ziekenfonds;
- belangenverenigingen van patiënten met een specifieke aandoening, zoals de Alzheimer Liga Vlaanderen vzw, Vlaamse Vereniging Autisme, ALS Patients Connected;
- enz.
- Je kan hulp vragen aan een bemiddelaar. Je vindt bemiddelaars op de website van de Federale Bemiddelingscommissie. Voor bemiddeling bij conflicten in de laatste levensfase kan je terecht bij de bemiddelaars van Connfinity.
- Je kan informatie opvragen via de websites en helpdesk van overheidsdiensten en andere organisaties, zoals:
- de Cel Patiëntenrechten bij de federale overheidsdienst Volksgezondheid;
- de Orde van Artsen;
- enzovoort.
- Als je er niet uitgeraakt, dan kan je via de rechtbank vragen dat de schending van je patiëntenrechten stopt. Als je schade hebt geleden kan je een schadevergoeding vragen. Voor een schadevergoeding moet je aantonen dat je schade lijdt en dat die is veroorzaakt door je zorgverlener.
Je kan je laten bijstaan door je vertrouwenspersoon, eventueel een arts.
Voorbeelden van wanneer je patiëntenrechten niet worden gerespecteerd:
- Je zorgverlener heeft je niet voldoende geïnformeerd over de bijwerkingen van een behandeling.
- Je bent niet tevreden over de zorgen die je hebt gekregen.
- Je vindt dat je zorgverlener je discrimineert op grond van je leeftijd.
Je vindt meer info:
De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.
Om toegang te krijgen: