Ja.

Het staat niet letterlijk in de wet, maar de meeste OCMW’s aanvaarden om je te horen nadat er een beslissing is genomen.

Als je denkt dat het OCMW een duidelijke fout gemaakt heeft in haar beslissing en als de beslissing negatief is, dan kan het nuttig zijn om te vragen of je kan worden gehoord.
Dat kan je bijvoorbeeld doen wanneer je vindt dat het OCMW je situatie niet correct beoordeeld heeft, wanneer ze geen rekening hebben gehouden met bepaalde elementen die je hebt aangehaald, wanneer ze de wet verkeerd hebben toegepast, wanneer je nieuwe gunstige elementen hebt, enz.

Normaal word je gehoord binnen een termijn van 15 dagen tot maximum 1 maand. Het OCMW neemt onmiddellijk na het horen een nieuwe beslissing.
Dat gaat sneller dan als je beroep indient bij de arbeidsrechtbank, waar de procedure doorgaans 2 tot 6 maanden duurt.

Enkele tips:

  • Toon de beslissing van het OCMW aan een professional (hulpverlener, jurist, advocaat, …) en leg je situatie uit. Jullie kunnen samen bekijken of het nuttig is om te vragen om gehoord te worden en eventueel samen het gesprek voorbereiden.
  • Vraag aan de professional om contact op te nemen met je maatschappelijk werker van het OCMW om een goed zicht te krijgen op de redenen van de negatieve beslissing (die staan niet altijd zo duidelijk vermeld in de beslissing).

Doe je aanvraag om gehoord te worden schriftelijk en vermeld waarom je wil gehoord worden.

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant