Heb je klachten over de afhandeling van je dossier, dan kan je een klacht indienen bij deFederale Ombudsman,bijvoorbeeld:

  • je hebt dringend een visum nodig, maar je moet lang wachten op een afspraak op de ambassade of het consulaat;
  • je wil het je dossier mondeling bespreken, maar de telefoon wordt niet opgenomen;
  • enzovoort.

Je moet het probleem eerst aan de bevoegde dienst zelf melden. Doe je dat niet, dan verklaart de Ombudsman je klacht onontvankelijk.

De Federale Ombudsman kan niet beslissen om een visum af te leveren. De Ombudsman bemiddelt in individuele dossiers en vraagt aan de DVZ om een oplossing te zoeken voor klachten die regelmatig terugkomen.

 

Als je vindt dat je recht op een gezinsleven is geschonden, dan kan je dat melden bij Myria, het Federaal Migratiecentrum.
Myria geeft informatie en juridisch advies rond procedures voor gezinshereniging, onderzoeken schijnhuwelijken en schijnwettelijke samenwoning, enzovoort.

 

Als je vindt dat de DVZ je recht op je privé- en gezinsleven schendt door de manier waarop ze je dossier behandelen, dan kan je een procedure opstarten bij de burgerlijke rechtbank. Je kan aan de rechter vragen om de Dienst Vreemdelingenzaken te verplichten om iets te doen, bijvoorbeeld een visum af te leveren. Je kan ook een schadevergoeding vragen. Voor een procedure bij de burgelijke rechtbank vraag je best de bijstand van een advocaat.

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant