Sta je geregistreerd bij de Nationale Bank als je je consumentenkrediet niet meer terugbetaalt?

Ja.

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren, die beheerd wordt door de Nationale bank, houdt volgende gegevens bij:

  • informatie over de consumentenkredieten die zijn afgesloten (positieve luik);
  • wanbetalingen bij die kredieten (negatieve luik).

De databank heeft 2 luiken.

2 dagen nadat je het consumentenkrediet hebt ondertekend, word je in het positieve luik gezet. De kredietgever geeft je gegevens en de belangrijke elementen van de overeenkomst door aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren.

Als je je krediet correct terugbetaalt, dan worden je gegevens automatisch verwijderd na 3 maanden en 8 dagen na het einde van je kredietovereenkomst.

Als je een afbetaling mist, dan moet de kredietgever binnen de 8 dagen de Centrale voor Kredieten aan Particulieren op de hoogte brengen. Je wordt op dat moment in het negatieve luik gezet.

Wanbetalingen blijven staan in het register tot maximum 10 jaar na het meedelen ervan door de kredietgever.

Als je je achterstal betaalt, zodat je geen openstaande schuld meer hebt, dan wordt die termijn van 10 jaar verminderd tot 1 jaar vanaf het moment dat je alles hebt betaald.

 

De informatie is ook in het Frans beschikbaar.

x

De inhoud die volgt is voorbehouden voor de abonnees van Helder Recht. Voor een volledig, geactualiseerd en helder antwoord, meld u aan of vraag uw toegangscode aan

Al aangesloten?

Nog niet aangesloten?

Krijg het volledige antwoord in 2 klikken.

Home