Kan je van pro-Deoadvocaat veranderen als je niet tevreden bent?

Ja, op voorwaarde dat het Bureau voor Juridische Bijstand (BJB) akkoord gaat.

Dat kan enkel indien:

  • er een belangenconflict is tussen jou en je advocaat;
  • de advocaat van balie verandert en in een andere regio gaat werken;​
  • je ernstige redenen hebt om niet tevreden te zijn (bijvoorbeeld: je advocaat reageert op geen enkel contact ...).

Opgelet! Het heeft niet altijd zin om van advocaat te veranderen.
De nieuwe advocaat is niet zo goed op de hoogte van de hele situatie en heeft soms niet voldoende tijd om het hele dossier op korte termijn te bestuderen. Vraag pas een andere advocaat nadat je alles hebt geprobeerd om met je advocaat overeen te komen (je advocaat erop aanspreken, een brief schrijven, vragen aan iemand om te bemiddelen, contact opnemen met de ombudsdienst, …).

Indien er een ernstige vertrouwensbreuk is met de advocaat, kan je best eerst contact opnemen met het BJB en het probleem uitleggen. Het BJB gaat na of het vertrouwen in je advocaat weer hersteld kan worden.  Het BJB controleert ook of de reden waarom je ontevreden bent over je advocaat, ernstig genoeg is om je advocaat te vervangen. 

Als het BJB een nieuwe advocaat aanstelt, krijg je daarvan een brief. Je hoeft geen contact meer op te nemen met de vorige advocaat. Die stuurt het dossier door aan de nieuwe advocaat. 

Omgekeerd kan ook de advocaat de stopzetting van zijn opdracht vragen aan het BJB. Hij zal daar ook ernstige redenen voor moeten aantonen (bijvoorbeeld: je weigert mee te werken, je daagt niet op op afspraken, je bezorgt de gevraagde documenten niet, …). 
Opgelet! Je hebt dan geen recht op een nieuwe advocaat.

Terug naar de boomstructuur
x

De inhoud die volgt is voorbehouden voor de abonnees van Helder Recht. Voor een volledig, geactualiseerd en helder antwoord, meld u aan of vraag uw toegangscode aan

Al aangesloten?

Nog niet aangesloten?

Krijg het volledige antwoord in 2 klikken.

Home