Voor je verder leest

Deze fiche bevat alleen algemene informatie. Contacteer je ziekenfonds voor individuele informatie.

Je moet je ziekenfonds zo snel mogelijk een uittreksel van de geboorteakte bezorgen.

Je krijgt dat document als je aangifte van de geboorte doet bij de gemeente.

 

Het ziekenfonds heeft een uittreksel van de geboorteakte nodig om:

  • de duur van je moederschapsverlof te berekenen;
    je vindt meer informatie over het moederschapsverlof in de fiches onder ‘Moederschapsverlof’;
  • je kindje als persoon ten laste in te schrijven.

 

Je ziekenfonds moet je dan verschillende documenten geven (bijvoorbeeld: gele klevers op naam van je kindje, een isi+-kaart om te gebruiken bij de apotheek, het ziekenhuis, de huisarts, enzovoort).

 

Sommige ziekenfondsen geven extra voordelen aan jonge ouders en/of jonge kinderen.

Bijvoorbeeld:

  • 100% terugbetaling van de medische kosten voor het kindje;
  • 100% terugbetaling van bepaalde medische en paramedische behandelingen na de geboorte;
  • een geboortepremie.

 

Informeer je bij je ziekenfonds om te weten welke voordelen je kan krijgen.

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant