Sinds 6 september kun je terecht bij de ombudsman van de gerechtsdeurwaarders.

Zijn de bedragen die de gerechtsdeurwaarder aanrekent niet duidelijk? Vind je dat de kosten buitensporig zijn ? Komt de gerechtsdeurwaarder te dreigend over?

Voor een probleem hebt met een gerechtsdeurwaarder kun je sinds 6 september terecht bij de ombudsman van de gerechtsdeurwaarders.

De procedure is gratis en eenvoudig. Je dient je klacht in met een brief of via het online-formulier.

 

Voor je een klacht indient bij de ombudsman, moet je de gerechtsdeurwaarder er eerst zelf over aanspreken. Doe je dat niet, dan aanvaardt de ombudsman je klacht niet.

De andere voorwaarden vind je op de website.

 

Als de ombudsman je klacht ontvankelijk verklaart, dan wordt de invordering die de gerechtsdeurwaarder uitvoerde geschorst. De verjaring loopt niet tijdens het onderzoek door de ombudsman.

De ombudsman probeert via bemiddeling tot een oplossing te komen. Als er geen minnelijke oplossing mogelijk is, dan kan de ombudsman een advies geven. Hij kan geen bevel geven aan de gerechtsdeurwaarder om iets wel of niet te doen.

 

Naast een klacht bij de ombudsman kan je, net als vroeger, een klacht indienen bij  de arrondissementskamer van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders.

Meer informatie over de taak van de gerechtsdeurwaarder vind je op onze fiches:

Gepubliceerd op 24 september 2018.

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant